Om

Basert på en stedsspesifikk prosess beveger min kunstneriske praksis seg mellom ulike kunstneriske uttrykk som installasjon, performance og stedsspesifikke intervensjoner. Jeg jobber gjerne i og med landskapet, både det urbane og det naturlige.


Gjennom kunsten utforsker jeg aspekter ved vår menneskelige eksistens knyttet til oppvekst og sosial arv, maktstrukturer og hierarkier, utenforskap og usynlighet. I arbeidene vises dette ved å sette fokus på steder og mennesker, som ikke stikker seg ut, og tildele dem betydning. En tekst basert på en historie, som knytter seg til et sted, kan synliggjøre sosiale strukturer som er innebygget i våre omgivelser. Individets opplevde rett til, eller mangel på rett til, å ta plass utforskes ved å undersøke måter å frata publikum den plassen de vanligvis tar for gitt.


Jeg leter etter måter å viske ut grensene mellom verket og publikum. Når publikum beveger seg inn i et rom, der de blir betraktet, står de ikke lenger på avstand og observerer. Om publikum må bøye seg for å lese en tekst eller lene seg til siden for å bevege seg gjennom rommet aktiveres publikums kroppslige, sanselige tilstedeværelse.


Gjennom møtet med andre plasseres vi mennesker i et hierarki, som påvirker hvorvidt vi tildeles eller fratas plass i det sosiale rommet. Hvorvidt vi faller innenfor eller utenfor den vedtatte normalen. Hvorvidt vi er synlige eller usynliggjøres. Utgangspunktet for arbeidene er et kritisk blikk på maktstrukturene i menneskelige relasjoner og ekskluderingen, utenforskapet og usynligheten disse skaper.





Based on a site-specific process my artistic practice includes a diversity of media such as installations, performances and site-specific interventions. My works may be part of the surrounding landscape, whether urban or natural.


As an artist, I explore aspects of our human existence concerning upbringing and social inheritance, hierarchies and structures of power, outsiderness and invisibility. In my works this is embodied by granting places and people, that doesn’t stand out, significance. By writing a text, based on a specific place, the social structures embedded in our surroundings may be revealed. By limiting the space, the audience have access to, I explore ways of conveying our perceived right, or the lack thereof, to take up space.


I am searching for ways to obscure the boundaries between the audience and the work. As the audience becomes the ones being observed they no longer contemplate from afar. As the audience is encouraged to squat down to read a text or made to lean to the side to move around a gallery space their bodily presence and sensual awareness is enhanced.


Through our interactions with other people, we are positioned in a hierarchy that defines whether we are granted or denied space in the social sphere. Whether we fit within or outside of established norms. Whether we are rendered visible or invisible. My curiosity concerning the structures of power in human relations, and the exclusion, outsiderness and invisibility these create, is what triggers my artistic process.

THE GAZE

THE FORCE OF NATURE

SILENCED

MISVEKST

SKINNED

0,07 M³

FOSSEN

FIELD OF POSSIBILITIES

DESOLATE

DENSITY

EN GANG VAR JEG FJELL

THE PROCESS OF PRESENCE

BETWEEN WORLDS

AS FAR AS I CAN SEE

VEKTEN AV ET ØYEBLIKK